Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/customer/www/ferranescrivallorca.com/public_html/wp-content/plugins/enjoy-instagram-instagram-responsive-images-gallery-and-carousel/includes/class.enjoyinstagram-api-connection.php on line 362
“El Palau d’Oliva i la música als temps dels Centelles” [Xerrada-Concert]. 28 de novembre 2020 | Ferran Escrivà Llorca

Després d’haver posposat el concert que teníem previst el passat divendres 24 de juliol, el proper dissabte 28 de novembre realitzarem el concert dins l’acte commemoratiu del centenari de la declaració del Palau d’Oliva com a Momument Històric-Artístic Nacional que ha organitzat la delegació de Museus i Patrimoni Artístic de l’Ajuntament d’Oliva. Copie ací parts de l’anterior entrada i adjunte el programa.

La proposta que hem ideat Paula Molina i jo mateix es titula “El Palau d’Oliva i la música als temps dels Centelles” i és un concert per part de L’Ampastratta amb unes narracions introductòries sobre la vida al Palau comtal i les branques de la família Centelles. El programa està pensat en tres parts en les que s’escoltarà música des de Nàrvaez, Ortiz o Ruffo al segle XVI fins alguns autors de meitat del segle XVII com Falconieri o Merula.

El Palau d’Oliva i la música als temps dels Centelles

El programa consta de tres seccions narratives on s’intercala la música seleccionada. El concert s’introdueix a partir de textos sobre moments de la vida del Palau Comtal d’Oliva i les branques de la família Centelles.

  • L’auge de la nissaga entre Oliva i València. Aquesta secció està relacionada amb l’auge de la nissaga dels Centelles-Riusech. Escoltar algun exemple de peces que sonaven a la València de finals del segle XV i primeries del XVI. La Guerra de les Germanies i el paper decidit de Serafí de Centelles al servei de l’Emperador i, posteriorment, la faceta del mecenatge de Francesc Gilabert de Centelles envers les arts i els humanistes, serveixen de fil conductor per a la narració musical.
  • La música al Palau d’Oliva a través de la documentació conservada. En aquesta part ens introduirem amb músiques pròpies dels instruments que figuren als inventaris dels Centelles, com violes d’arc, clavecins o flautes. Aquests instruments, propis d’ambients cortesans, eren emprats arreu d’Europa en aquella època per ser gaudits en ambients reclosos i íntims en les cambres privades de la noblesa.
  • Els hereus dels Centelles a Sardenya, Roma i Nàpols. Aquesta darrera secció recull peces musicals pròpies d’un entorn internacional i s’escoltaven tant a les corts virregnals de Sardenya, Nàpols durant el segle XVI i als palaus de la Monarquia Hispànica o dels cardenals romans ja entrat el segle XVII.

PROGRAMA

L’auge de la nissaga entre Oliva i València.

  • Luis de Narváez (1500-1552)
    • Los seys libros del Delphin, libro III (1538). Mille Regretz
  • Diego Ortiz (c. 1510-c. 1570)
    • Tratado de Glosas (1553). Recercada seconda, sobre la canción “Doulce Memoire” de P. Sandrin
  • Anónimo (siglo XVI)
    • Cancionero de Uppsala (1556). Si de vos mi bien me aparto

La música al Palau d’Oliva a través de la documentació conservada.

  • Luis de Narváez (1500-1552)
    • Diferencias sobre “Guárdame las vacas”
  • Vincenzo Ruffo (c. 1508-1587)
    • Capricci in musica a tre voci (1564). La Gamba in Basso e Soprano, no 13

Els hereus dels Centelles a Sardenya, Roma i Nàpols.

  • Tarquinio Merula (1595-1665)
    • Canzoni overo sonate concertate per chiesa e camera, Op. 12 (1637). Ballo detto Pollicio
  • Andrea Falconieri (1585-1656)
    • Il primo libro di canzone, sinfonie, fantasie, capricci, brandi, correnti, gagliarde alemane (1650)
  • Giovanni Girolamo Kapsberger (c. 1580-1651)
    • Libro Primo de Balli Gagliarde et Correnti a Quattro voci (1615). Ballo Primo: Uscita, Ballo